tisdag 6 januari 2009

Årskrönika/looking back

Så, många bloggare har en lista eller årskrönika på sin blogg nu så här i början/eller slutet på året. så då kan väl jag oxå ha en. =)


årets blogg: ja 2008 var året då jag på allvar började läsa andras bloggar och skriva mer aktivt i min egen. Så årets blogg får bli Katrin Schulman/Zytomierska för att hon är rå och brutal och skäms inte för det.

årets man: Så klart min kära sambo Dennis, som står ut med mig dag som natt, med PMS eller blodsockerdipp utan dess like. Han ger och ger av sin kärlek och ställer alltid upp. Men ffa är han årets man pga hans stolthet och att han inte viker en tum i sina värderingar.

årets viktigaste: genomförandet av after work på torsdagar med tjejerna. Ok, kanske inte livsviktigt, men det är viktigt att vårda sina vänner, och jag tror att vi vinner på det i längden, nu när vi alla står i olika vägskäl i livet.

årets fiasko: mina försök till att sälja Frosti, hela grejjen med hans ägares stroke, dotterns ointresse och helt klart att jag blev överkörd och slutkörd på jobbet kring den där stackars pållen. Jag hoppas han får det bra vart han nu än hamnar.

årets drink: resorb, min nya vän i alla sammanhang

årets vän: Eva-Lena, hon som hjälpte mig i pendlingens helvete, hon som ställde upp och lyssnade på mitt gnäll i Örebro och som var den eviga öl- och hamburger daten.
Tack för att du finns och är en sån fin människa.

årets charmigaste: Frosti, han kan när han bara vill. I love that horse!

årets sysselsättning: bröllopsplanering, ja inte min egen utan Helena och Petters. Planeringen sysselsatte mig på en del kvällar, med god dryck och mat och trevliga samtal. Resultatet av min toastmaster insats var godkänt och hela tillställningen blev en grandios fest.

årets syn: den var inte kul, att se hjulspåren efter personbilen, på det höga alpberget, som ledde ner över kanten och ner långt där nere i avgrunden. Stackars arma människor.

årets beslut: säga upp mig från Örebro och ta mig tillbaka till Stockholm!

årets pryl: sing star, behöver ingen närmare förklaring. Borde ha en sing star fest här hemma snart... Watch out an invitation may be coming your way.

årets nykomling: Nikkolina, den svarta lilla luddiga tussen som är blixtrande förälskad i husse och förföljer honom vart han än går.

årets jobbigaste: de dödsfall som inträffade under året, Lasse x2, underbara män som fick lämna in efter långa tiders sjukdomar. Må de vila i frid.

årets färg: pink, kommer alltid vara färgen i mitt ♥

årets uttryck: I say what what... Tack David för den frasen som evigt är inpräntad i mitt undermedvetna...

årets aktiva resa: Val´d´Sere i april, med Langley travel med halvpension. Med Dennis, Maria och Peter. En lyckad resa, trots en fraktur... Vi hade härlig snö, lite sol och massa god mat.
Jag återgick till att åka skidor efter minst 10 års uppehåll, och jag överlevde, och alla andra. =) Doktorn sa något om att jag inte fick åka snowboard, så jag tolkade det som att jag fick åka skidor... Dennis läste sedan sjukintyget, när vi var hemma i Svedala igen, och konstaterade att jag skulle avhålla mig från all sport i 8 dagar... Ooops. Till mitt försvar ska sägas att franska är ett av språken jag INTE läst...

årets: nej det är inte sant: 2 brutna ben på ett år! Först i april i Val´d´Sere var det dags för handleden, aj aj. Sen nu i november var det dag för stortån, aj aj. Så 2008 var frakturernas år, må 2009 bli året då jag tjänar pengar! =)

årets argaste: Ada, som stundtals kan misstas för en tiger/panter eller tom en gris. Hon fräser, spottar och skriker. Men studntals kan man lura henne till både spinn och lek. =)

årets bästa köp: min hjälm, för nu när man ur ålderssynpunkt är vuxen så gäller det att tänka smart och förhindra förlust av fler hjärnceller. Så när jag ramlade i alperna så var det inte huvet jag skadade!

årets solresa: Kreta i augusti, vi fick solsken, trevliga grannar och den absolut godaste maten under året. I love Greece!

årets karriärsutveckling: började jobba inom Stockholms läns landsting, åtminstone ett steg i rätt riktning. Nästa steg?

årets överraskning: Nikko blev Nikkolina

årets bästa personliga utveckling: jag kanske bara inbillar mig, men jag tror att tiden i Örebro fick mig att lära känna mig själv bättre. ( Och jag som tom gått en kurs i gymnasiet med namnet: Lär känna dig själv A). Jag har lärt mig vad jag ska prioritera och vad som kanske inte är värt att ödsla tid på. Jag har köpt en hel del intressant litteratur som jag ska läsa i sinom tid, kanske kan hjälpa mig vidare på vägen mot "inre frid" eller något annat.

årets roligaste resa: den korta och intensiva Sverigeresan som jag och Dennis gjorde med David och Angelika. Ffa den tur vi gjorde på 2 timmar med fyrhjuling på Orsa Grönklitt, där vi åkte upp och ner för svarta och röda pister. Hur coolt som helst! Kan verkligen rekomendera detta till alla!!

årets avkoppling: våra två veckor på Berget i Finland, vi läste, solade (de få timmarna vi hade sol), sprang och åt god mat.

årets Hallelujah moment: när jag och Dennis fick höra julsånger live på grannes 45 års tillställning. 1 tenor, 2 sopraner och en pianist framförde O helga natt, Stilla natt, Gläns över sjö och strand mm. Snacka om gåshud. My good, tänk vilken tur att man har trevliga grannar, som är brutalt begåvade med röst och hjärta. '

årets mest romantiska ögonblick: Helena och Petter gifte sig väldigt vackert uppe i Leksands kyrka, så jag väljer det. Behöver ju inte vara mitt mest romantiska ögonblick. De var så fina och såg så lyckliga ut.

årtets sämsta dag: varje dag som jag inte tillbringade med Dennis i Stockholm, utan satt i min sunkiga etta i Örebro och längtade efter honom och Stockholm.

årets bästa dag: alla dagar jag fick spendera tillsammans med Dennis i vårt gemensamma hem i Stockholm.

Ledsen om det blev lite sockersött här på slutet, men det kom från hjärtat. Och nu är timmen slagen, dags att krypa ner i sängen och välkomna morgondagen om några timmar. Back to work, Om 24 dagar måste jag få reda på om jag får jobba kvar eller inte...

Inga kommentarer: