måndag 16 mars 2009

Yasuragi


Vi checkade in i fredags kl 15. Fick ett rum med havsutsikt och sköna hårda sängar.
Vi hamnade relativt snabbt i badet. Där man först tvagar sig enligt japansk tradition, med en balja och tvätthandske. Lugnt och avkopplande (men tyvärr lite kallt). Sen var det ju grymt härligt att få sitta ute i de 42 gradiga vattnet och se all snön som fanns runtomkring.

Efter badet så mumsade vi på frukt och grönt te, för lite återhämtning. Sen var det dags för sushi-skola. En ung ganska oerfaren kock ledde lektionen, så det gick rasande snabbt och inga frågor fick man ställa. Sen fick vi laga egen sushi, och trängas 20 st bland lite fisk och redskap. Men det var kul att få tillaga egen sushi och sen få äta den som ett lagom mellanmål. Samtliga i familjen åt och tyckte att det smakade bra. Tillochmed pappa, som sa att han varit hungrig och därför kunde sitta och äta rå tonfisk som den var.

Ännu lite mer bad, det var hett, hett, hett. Men väldigt skönt.
Kl 21 hade vi middag, Teppanyaki - med egen kock som tillagar maten framför en på stekbordet. Smarrig risotto med svamp, kalventrecote på fänkålsbädd och ris, samt rabarberpaj och glass. Mycket gott och mättande.

Sen somnade man ruskigt gott.
Frukostbuffén var inte illa, mat i massor och hur mycket frukt som helst.

Sen gick jag på qi gong i 30 min. Avkopplande och långsamt.
Sen valde jag klang-resa. Där man ligger på mjuka mattor på golvet och ledaren slår på fat i olika storlek, så det ljudar och ger vibrationer. Oxå avkopplande. Men jag somnade som vanligt, men Dennis som låg brevid mig gjorde sitt bästa för att hålla mig vaken.

Tiden gick rusktigt fort och helt plötsligt var det dags att checka ut. Härligt men kort!

1 kommentar:

Edtiaflicka sa...

Åhhhhhh!!! Vad underbart det låter som ni har haft! Jag vill också! :)
Kram