söndag 14 december 2008

Trevlig helg och nu är det snart vardag...

I fredags åt jag smarrigt julbord på hotell Riesen i Gamla stan. Det var Dennis jobb som bjöd in sin personal med respektive. Vilket är väldigt trevligt.
Julbordet var maritimt, så jag kunde välja mellan hummer, ostron, jätte räkor, havskräftor och krabba. Sen fanns det även 5 sorters sill, 4 sorters lax, italienska korvar, mozzarella sallad och goda röror och bröd. Till detta gott vin och den obligatoriska snapsen.
Efter maten skyndade vi vidare till södra teatern, till föreställningen "det är vi som är hemgiften" med komedigruppen Klungan.
Jag skrattade en gång under två timmar, så humorn var inte riktigt i min nivå. Killar i långkalsonger, skumma dansmoves och skämt om Norrland.

Men det gav mig en värdefull erfarenhet, att inom konsultbranschen är man inte (brutalt) ärlig utan använder omskrivningar som inte kan avslöja vad man egentligen tycker.
Här är mitt exempel från verkligheten: ett par frågar mig om vad jag tyckte om föreställningen, jag svarar då att det kanske inte riktigt var min grej, eller min sorts humor. De tittade lite stelt på varandra innan de sa att de gillade det, sen pratade de inte mer med mig.
Jag sa ju bara min ärliga åsikt, men nu har jag lärt mig detta som är praxis i konsultävrlden.
Det var inte otacksamhet, jag uppskattar att bli bjuden på en helkväll, men nästa gång har jag blivit drillad av Dennis att svara "jo det var intressant". Då är man tydligen safe.

Kvällen fortsatte i baren på södra teatern, men eftersom dagen börjat tidigt och veckan varit lite som den varit så blev det en tidig kväll. Så kvart över tolv var vi hemma i Nacka.
Så om resterande av personalen avslutade källen på café opera vet vara de inblandade.

Lördagen bjöd även den på festligheter. Grannen fyller 45 och firade med hemlagad supersmarrig smörgåstårta och ingefärskokta päron med kokostoppning och gräddglass.
Vi var 10 st, varav 4 musiker. 1 tenor och 3 sopraner och en pianist. Så vi andra fick avnjuta stämningsfulla julsånger live. Jag fick gåshud! Så trevligt!
Kvällen avslutades, som sig bör, med sing star. Där alla låg på samma nivå och alla hade hur kul som helst (som vanligt).

Något riktigt luciafirande har det inte blivit. Men vi var iväg på julmys med min släkt idag hos min syster och sambo. Vi fick hemlagad risgrynsgröt, julskinka och massa godsaker.
Det här är släkten som jag träffar oftast av alla mina släktingar. Ändå så blir det bara till jul. Så en eller två gånger om året ses vi och då har man ju en del att ta igen.
Jag fick även hoppa in i yrkesrollen och behandla min stackar kusins nacke som har en diskbuktning och myalgi mm.
Men det bjöd jag på. =)

Nu ska jag fortsätta kolla in galan "svenska hjältar" och dricka lite glögg.

1 kommentar:

Camabo sa...

Jag börjarde kolla på Svenska hjältar precis innan vi skulle iväg och lämna Armica hos mamma. Men jag blev tvungen att stänga av; man KAN inte vara rödgråten och snorig när ens dotter ska iväg till mormor och vara där hela dagen. Till och med Jörgen sa att han fick en klump i bröstet och då tittade han bara i 10 minuter =)