onsdag 2 oktober 2013

Kebnekaise

Denna resa förtjänar nog ett eget inlägg. Mest vill jag skriva av mig det som tar plats i mitt huvud just nu.
Dag 1:
Tåget in till ett regningt Kiruna på måndag morgon. Gick o tog ut pengar, sen till busstationen. Bussen gick direkt till Nikkaloukta.Vi kom fram till fjällstationen ca 17:30 efter en vandring på ca 1,4 mil med 17 kg packning. Vi sparade på krafterna och tog båt ca 6 km.
Väl vid Nikkolaukta kom solen. Sen stekte den ganska bra fram till vi hade 3 km kvar. När vi satt på båten så började jag känna av spänningar i huvudet. Tog en tablett vid 5 km kvar.Vid 2 km kvar gav jag upp o Sofia fick ge mig en spruta. Det gick o ta sig fram. Men som i dvala. Tältet sattes upp o vi gick o fixade middag. Fick i mig lite mat. Natten i tältet var jäkligt kall och med migrän så sov jag ruskigt dåligt. Då Sofia och Caroline tog sig upp vid 4-tiden kröp jag ner i Sofias sovsäck och värmde upp mig.
Dag 2:
Då tisdagen var bästa dagen vädermässigt att ge sig på en topptur så fick jag inse mina begränsningar, once again migränhelvetet. Så kl 4 på morgonen gav sig Caroline o Sofia av. Dagen spenderade jag ensam på fjällstationen och tog en 5 timmars dagatur i omgivningarna till Elsas bro o åt lunch vid en bäck. Sen en efterlängtad fika med dyrt kaffe. Fortsatte dagen med kvarstående huvudsmärta. Fick sällskap i storstugan av en ensamvandrare från Järfälla. C o S kom tillbaka efter 11 h. Då firade vi med öl o chips och sällskapsspel. Skippade middagen och tog oss tidigt i säng.
Dag 3:
Ännu en natt med dålig sömn, denna gång pga trasigt liggunderlag, kallt o hårt. Väl i storstugan började vi redan känna att det räckte med tältandet. Så tack vare wifi kundr vi boka in oss på hotell till fredag natt. Och bestämde oss för att ta oss en dag tidigare till Nikkolaukta. Vi tog en  dagstur till jättegrytorna, ca 3 h. Regn o blåst. Hittade en grotta med lä. Godaste lunchen med frystorkat: nudelkyckling.
Under em hängde vi i storstugan. Åt nötter o drack te. Skippade återigen middagen, frystorkat är ingen höjdare. Tidigt i säng. Svårt att sova.
Dag 4:
Vi gick upp kl 3.15 för att få möta en vacker soluppgång. Tog med all packning till storstugan o åt frukost o packade i lugn o ro. Allt packat, gick o tog ner tältet. Startade 5.30 mot Nikkaloukta.
Småpauser med energi och vätska. Längre paus vid Laudajarri, framme 9.40. Åt kanelbulle o drack cola. Sista 5,6 km kändes tungt. Framme kl 12. Vägde in väskan på 12 kg. Slog upp tältet som kostade 90 kr/person. Inte värt det.
Sen frysmat o vila i huset. Spelade mini MIG o tävlade med minttu. Spelade musik. Åt rensouvas i pitabröd till middag o drack cola. Jag gick o la mig 19.38. Lyssnade på podcast. Har tydligen lagt till en dålig vana med sömnbesvär.
Dag 5:
Natten i Nikkolaukta var ok, trots att vi tältade i nedförslut.
Lång väntan på bussen. 2 fulla bussar lämnade Nikkaluokta. Vi handlade lunch på ica, sallad med bröd. Checkade in på scandic rum i  222. Åt framför tv'n o duschade sedan för första gången på en vecka, ljuvligt. Sen tog vi en tur på stan. Träffade på syrrans kompis Marielle, vad är oddsen för det? Köpte med oss vin o thaimat och hängde på hotellrummet. Kiruna bjöd på en otroligt vacker solnedgång. Skönt att sova i en mjuk och varm säng.
Dag 6:
Lördag i Kiruna. Vi avnjöt en lång o stadig hotellfrukost. Lämnade väskorna i bagagerummet och gick en promenad och utforskade villaidyllernas Kiruna. Satte oss i solen och kopplade av. Då vår plan om medhavd sallad från ica på tåget gick i stöpet pga helgstängt blev det sen lunch på sibylla. Vi köpte med oss godis från gottenasse att ha som färdkost.
Väl på  tåget delade vi kupé med lite tjuriga skånskor.
Väl hemma var det ljuvligt att träffa D och J igen. Och få sova i egen säng igen. Inga mer sömnproblem.

Inga kommentarer: